آیا اگر فساد تمام جهان را فرا گیرد امام زمان (عج) ظهور خواهند کرد؟
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: ، ، ، |

آیا اگر فساد تمام جهان را فرا گیرد امام زمان (عج) ظهور خواهند کرد؟

فراگیر شدن فساد، و ظلم و ستم از نشانه‏هاى قبل از ظهور است چنانچه فراگیرى عدالت از نشانه‏هاى اصلى حکومت حضرت مهدى (عج) مى‏باشد. اما این فراگیرى ظلم و فساد علت ظهور نمى‏باشد بلکه نشانه‏ قبل از ظهور است که بدنبال آن ظهور صورت مى‏گیرد. Description: http://yaseen.ir/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gif

 

حضرت مهدى (عج) تنها فرزند حضرت امام حسن عسکرى (ع) در سن پنج سالگى پس از شهادت پدر به مقام امامت رسیدند، ولى بدستور الهى از نظرها پنهان شد و ظهور آن حضرت از وعده‏هاى الهى است. «رعد/ ۳۱»


برخى از روایات در مورد ظهور امام زمان حکایت از آن دارد که قبل از ظهور آن حضرت جهان از فساد و تباهى پر خواهد شد، و به برکت ظهور آن رهبر بزرگ سرتاسر جهان از عدالت پر خواهد شد.

«فساد» به معناى تباهى و ضد آن «صلاح» است و به معناى خارج‏ شدن از حد اعتدال نیز معنا کرده‏اند. «مفردات راغب ماده‏ى فسد»

 

و قرآن کریم بندگان شایسته را اینگونه معرفى مى‏کند:

«لایُرِیدُونَ عُلُوّاً فِى الْأَرْضِ وَلَا فَسَاداً»؛ آن را براى کسانى قرار مى‏دهیم که هیچ برترى و فسادى در زمین نمى‏خواهند». «. قصص/ ۸۳»


فساد و تباهى هم در شخص امکان بروز دارد هم در جامعه که فساد شخصى موجب خروج شخص از حد اعتدال مى‏شود، و فساد اجتماعى خارج شدن جامعه از حد اعتدال را در پى دارد. و هر چه از زمان غیبت امام زمان دور مى‏شویم این فساد ظهور و بروز بیشترى پیدا مى‏کند. و در روایات حکایت شده که این فزونى و فراگیرى فساد تا جائى خواهد رسید که زمین از فساد پر خواهد شد، چنانچه وقتى حضرت ظهور فرمودند از عدالت پر خواهد شد.


از امام باقر (ع) در تفسیر آیه‏ى «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِى الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» « بدانید که خدا زمین را بعد از مردنش زنده مى‏کند». حدید/ ۱۷»


حکایت شده: خداوند زمین را به واسطه‏ى قائم (ع) زنده مى‏کند او با عدالت رفتار مى‏کند، آنگاه زمین بواسطه عدالت زنده مى‏شود بعد از مردن آن بواسطه‏ى ظلم. «. ینابیع الموده، ص ۴۲۹»


روایات متعددى با این مضمون که «یملأ الارض بعون الله عدلًا کما ملئت جوراً» از معصومین حکایت شده است «حضرت حجت به کمک خدا زمین را از عدل پر مى‏کند همان طورى که از جور و ستم پر شده بود. ر. ک: ملاحم سید بن طاووس، ص ۱۴۴- ۱۴۹ و معجم الملاحم والفتن، ج ۳، ص ۲۰۰» و معناى فراگیر شدن فساد و ظلم و ستم این است که بدى‏ها بر خوبى‏ها و ضد ارزش‏ها بر ارزش‏ها غلبه یابد و شعله‏ى آتش فتنه، دامن همه را بگیرد و جامعه‏ى انسانى را در باتلاق فساد فرو رود که یکى از مهم‏ترین مظاهر این فساد گسترش حاکمیت استکبار، و محرومیت و ضعیف شدن اهل دین مى‏باشد. «فرهنگ الفبائى مهدویت، ص ۵۳۴»


استاد شهید مطهرى (ره) نیز به استناد روایتى از شیخ صدوق مى‏نویسند: فراگیر شدن ظلم و فساد آن است که هر یک از سعید و شقى و گروه حق و باطل، به اوج کار خود مى‏رسند، ستمکاران به نهایت ستمکارى و صالحان در نهایت مظلومیت و استضعاف. «قیام و انقلاب حضرت مهدى، ص ۶۶»


منشاء این ظلم و فساد اعمال و رفتار ناشایست و انتخاب غیرصحیح خود مردم است. خداوند در قرآن کریم مى‏فرماید:


«ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ»؛«روم/ ۴۱» «بخاطر دستاورد مردم، در خشکى و دریا فساد و تباهى آشکار شد»


وقتى مردم بدهى‏ها را بر نیکى‏ها بر مى‏گزینند فساد در زمین جارى مى‏شود و این فساد علامت آن است که مردم بفهمند در انتخاب و عملکرد خود اشتباه کرده‏اند و به صلاح برگردند از این رو در ادامه‏ى آیه مى‏فرماید: «لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ؛ تا (سزاى) بعضى از آنچه انجام داده‏اند را به آنان بچشاند! باشد که آنان بازگردند.»

 

 

نتیجه:

فراگیر شدن فساد، و ظلم و ستم از نشانه‏هاى قبل از ظهور است چنانچه فراگیرى عدالت از نشانه‏هاى اصلى حکومت حضرت مهدى (عج) مى‏باشد. اما این فراگیرى ظلم و فساد علت ظهور نمى‏باشد بلکه نشانه‏ى قبل از ظهور است که بدنبال آن ظهور صورت مى‏گیرد بلکه مى‏توان گفت محرومیت ما از امام زمان (ع) به علت همین فسادها و انتخاب بدى‏ها بر خوبى‏هاست اگر ما با کردار خوب و شایسته، منتظر اصلاح جامعه توسط حضرت مهدى (عج) باشیم، ظهور زودتر صورت مى‏گرفت.


آنچه روایات بر آن تاکید دارد پر شدن از «ظلم» است نه پر شدن از «ظالم» پس ممکن است تعداد ظالمین کم باشد ولى تعداد مظلومین بسیار باشد؛ اما همان تعداد اندک زمین را از فساد پر خواهند کرد، بنابراین گمان نشود وظیفه‏ى ما آن است که همه‏ى مردم را به ظلم سوق دهیم و با افزودن به ظالمین، بخواهیم به امر ظهور کمک کنیم بلکه وظیفه‏ى ما مقابله با ظلم و ظالم و حمایت از مظلوم است چنانچه انقلاب اسلامى در همین راستا قدم برداشت و با ظلم ظالم به مقابله پرداخت و از مظلومیت مظلوم در جهان دفاع کرد.


پس آنچه در آیات و روایات آمده خبر از امرى است که حتماً محقق مى‏شود و از طرف دیگر همین قرآن و روایات وظیفه‏ى فرد فرد مردم را در کمک نکردن به ظالم و حمایت از مظلوم تبیین کرده است. «مائده/ ۲» و براى ظالم و ایجاد فساد توسط هر کسى مجازات‏هاى دنیوى و اخروى شدیدى را خبر داده است.


به امید اینکه با تلاش و انتظار صحیح و سازنده، شاهد عدالت گسترى و بر چیدن فساد از روى زمین توسط حضرت مهدى (عج) باشیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : محمد رضا زینی
تاریخ : 29 / 11 / 1391
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا